kapadidentitet.blogg.se

Berättelsen om att leva med en bedragare som kapat min identitet.

Del 1 31a Aug

Kategori: Allmänt

Del 1.
Den 31/8-13 flyttade jag ut ur min studentlägenhet i Örebro. Den låg i ett område där alla lägenheter har egen ingång & egen postlåda utanför dörren. Eftersom jag chansat lite med uppsägningstiden hade jag en månad kvar till inflytt i min nya lägenhet.

Jag eftersände posten hem till min pappa & flyttade till kumla för en månad.

Tack vare att posten nu kom hem till min pappa, fick jag reda på att någon beställde saker i mitt namn. 

Telenor hade skickat ett välkomstbrev & en faktura (ca 1700:-)på ett abonnemang som tagits i mitt namn. Det var beställt i deras webbshop & dom bad mig skicka en kopia på en polisanmälan till dem. De talade också om att alla deras samtal spelades in, men menar att de inte kan stönga abonemanget. Eftersom jag aldrig fått någon simkort, stod det klart att bedragaren också nyttjat min brevlåda. Detta blev också bekräftat med nästa brev. Det kom från Seqr & var en godkänd ansökan om ett betalkonto på kredit i mitt namn, för användning i mobiltelefon, en telefon som använde det nummer som beställts hos Telenor i mitt namn. 

Som tur var skickar Seqr ur en bekräftelse med en kod som måste användas för att använda betalkonto-krediten. Det var den koden som kom i min eftersända post hem till pappa. Det troligaste var att bedragaren tänkt hämta även brevet med koden i min brevlåda.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: