kapadidentitet.blogg.se

Berättelsen om att leva med en bedragare som kapat min identitet.

Del 3.

Kategori: Allmänt

Del 3, Lördag 27/9-13
De senaste veckorna har det varit fullt upp med jobb & förberedelse inför inflytten i nya lägenheten. Trots att min pappa tidigare varit snäll & öppnat all min post hem till honom under min tid i Kumla, bad jag honom att låta bli den sensate veckan. Jag orkade inte tänka på bedragaren, att Telenor fortfarande inte hört av sig eller möjliga nya polisanmälningar(Polisen bad mig ringa dem så fort fler bedrägerier begicks). Det var dumt. Lördag eftermiddag tog jag tag i min post.

Två kreditupplysningar utfärdade av "Mobillån Sverige" & "Cash2You", samt tre nya godkända ansökningar. Jag blev rasande eftersom jag förstod att abonnemanget hos Telenor använts för att ansöka om lånen. Jag ringer Telenors kundtjänst. 

Där får jag prata med en väldigt trevlig tjej som jag förklarar läget för. Ingen har hört av sig till mig, abonnemanget finns fortfarande kvar & den som nyttjar det tar lån i mitt namn med hjälp av abonnemanget. Hon förklarar för mig att det inte finn en enda notis hos dem om att jag över huvud taget hört av mig till dem. Ingenting, inget om min anmälan, inget om mitt brev, de bestridda fakturan. Inget. Jag kan inte tro mina öron, försöker behärska mig & tjejen på kundtjänst ber om ursäkt för läget. Hon säger dock att hon kan stoppa abonnemanget på en gång & att rätt avdelning på Telenor ska höra av sig till mig på måndag, då de är lediga på helgen.

Jag lägger på & ringer omedelbart till Polisen, precis som de bett mig göra.
 
Först vill de inte ens ta emot nya anmälningar. De vill att jag först tar reda på exakt vad som beställts i mitt namn och när, det räcker inte med att jag fått nya kreditupplysningar för saker jag ej beställt. De vill ha datum & tid för när lånen är tagna i mitt namn. Annars finns inte mycket att gå på. Jag förklarar att företagen inte har någon telefontid på helgen, då tycker polisen att JAG kan återkomma när JAG tagit reda på mer om företagen där de nya lånen är tagna. Jag frågar om det är meningen att jag ska ta ledigt från jobbet för att hinna med allt arbete som krävs bara för att få göra en anmälan? Kan polisen inte ta reda på något själv?(ja, det är drygt sagt, men med tanke på att de bara la ner min första anmälan på en gång, varför ska jag då jaga info om bedragaren åt dem? 

Kvinnan på 11414 säger att hon bara försöker hjälpa mig & att jag kan prova att spärra mitt personnummer. Jag måste göra detta hos alla kreditupplysningsföretag(själv). Jag lägger på, hjälplös & eländig, störtbölande. 

Jag försöker spärra mitt personnummer på nätet hos ett företag som kan distrubera spärren vidare till några fler företag, men det går inte eftersom jag måste ha ett nytt diarienummer på en ny polisanmälan först.
 
Telenor ringer upp & tjejen där berättar att hon fryst fakturorna hos dem. Min pappa frågar om de inte ialf spelat in mina samtal( som ej finns noterade). Tjejen svarar trots att de sagt tidigare till mig att de gör just det -Nej vi spelar inte in några samtal. Efter ännu ett samtal till polisen, av min mamma(!!!!!!!!). Går de med på att göra en ny polisanmälan, som jag får komplettera under måndag, när jag fått mer info från lånföretagen. 
 
Börjar spärra mitt personnummer. 
 
Vet inte vart jag ska hitta tiden till att kontakta alla företag som bedragaren sökt lån hos i mitt namn den senaste veckan. Fyra företag, som bara kan nås på vardagar mellan 8-16-tiden. Telefonköer, en lång historia att dra på varje ställe & sedan fortsätta med att ringa upp alla tänkbara kreditlåningsföretag jag kan komma på. Känns som ett evighetsarbete, men det finns ingen annan utväg. Mitt personummer måste stoppas. 
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: